Zasady prowadzenia ksiąg przychodów i rozchodów
Księga przychodów i rozchodów (w skrócie KPiR) jest najpopularniejszym sposobem prowadzenia ewidencji księgowej wśród małych przedsiębiorców. Jest to dokument (uzupełniany w formie papierowej lub elektronicznej), w którym zapisuje się wszystkie przychody osiągnięte w ramach prowadzenia działalności oraz powiązane z nią koszty.
Na ich podstawie wylicza się następnie zobowiązanie podatkowe. Prowadzenie księgi podatkowej jest obowiązkowe dla osób fizycznych, które prowadzą działalność gospodarczą, a także dla zakładanych przez nie spółek jawnych, cywilnych i partnerskich, jeśli ich przychody netto za poprzedni rok rozliczeniowy nie przekroczyły 2 000 000 euro w przeliczeniu na polską walutę według kursu NBP z pierwszego dnia roboczego w październiku tego roku (w 2021 roku limit ten wynosi 9 030 600 zł). Nawet jednorazowy przychód powyżej tej kwoty może zaowocować koniecznością prowadzenia pełnej księgowości do końca danego roku rozliczeniowego.
Oczywiście, nie jest wymagane samodzielne prowadzenie księgi przychodów i rozchodów. Bardzo wielu przedsiębiorców decyduje się na powierzenie tego obowiązku spółce oferującej usługi księgowe. Nasze biuro jest w stanie zapewnić obsługę księgową najwyższej jakości, wspartą odpowiednimi kompetencjami oraz fachową wiedzą.
Co powinna zawierać księga przychodów i rozchodów?
Księga przychodów i rozchodów obejmuje wszystkie koszty i przychody związane z prowadzoną działalnością. Oznacza to, że należy w niej umieścić nie tylko wszystkie zapłaty klientów oraz kwoty przeznaczone zakup towarów i niezbędnych zasobów, ale również pensje pracowników, koszty ich szkoleń, opłaty związane z wynajmem i eksploatacją siedziby firmy oraz wiele innych wydatków. Normą jest również ujmowanie w niej wartości przeprowadzanych na koniec i początek roku remanentów, które nie mają jednak wpływu na wysokość podstawy podatkowej.
Księga przychodów i rozchodów składa się z siedemnastu kolumn, z których wszystkie mają konkretne przeznaczenie. Poniżej opisana jest zawartość każdej z nich:
- Liczba porządkowa kolejnych wpisów.
- Data księgowania wydatku lub przychodu.
- Numer dowodu zapłaty lub otrzymania należności (najczęściej jest to faktura lub zestawienie faktur).
- Nazwy lub imiona i nazwiska kontrahentów.
- Adresy kontrahentów.
- Informacja na temat rodzaju transakcji – zapis, czy jej przedmiotem był wydatek, czy przychód, a także krótki opis, np. „zapłata za naprawę pralki”.
- Dokładna kwota.
- Wszystkie pozostałe przychody, np. dotacje.
- Suma wartości z kolumn 7 oraz 8.
- Cena zakupionych materiałów oraz towarów handlowych.
- Koszty uboczne związane z powyższym zakupem, np. cena transportu.
- Wartość wynagrodzeń wypłaconych pracownikom.
- Wszystkie pozostałe koszty, np. związane z wynajmem lokalu.
- Suma wartości z kolumn 12 oraz 13.
- To domyślnie wolna kolumna, do której można wpisać wartości niepasujące do pozostałych kolumn, na przykład wartość remanentów.
- Koszty działalności badawczo-rozwojowej.
- Uwagi – miejsce na notatki oraz adnotacje.
Należy pamiętać, że księgę przychodów i rozchodów należy prowadzić na podstawie posiadanych dokumentów, a na koniec każdego miesiąca dokonywać podsumowania danej kolumny oraz wyliczenie na jej podstawie kwoty zobowiązania podatkowego.